Zajęcia koła teatralnego, bez względu na zdolności indywidualne, a także predyspozycje wrodzone dzieci są swoistą terapią pedagogiczną, która w naturalny sposób dostarcza dzieciom różnorodnych bodźców, zaspakaja podstawowe potrzeby psychofizyczne, wyzwala rozmaite formy działania i ekspresji twórczej, rozwija i doskonali pamięć wzrokową i słuchową, rewelacyjnie ćwiczy koordynację wzrokowo - słuchową, a tym samym wpływa na harmonijny rozwój wszystkich analizatorów odpowiedzialnych za powodzenie dziecka w szkole, przy czym czyni to w sposób bezstresowy, dostarczający przy tym wiele radości i satysfakcji.
Zajęcia teatralne są również niezawodną formą oddziaływań wychowawczych. Dziecko uczy się współdziałania w grupie, uczy się odpowiedzialności za swoje działanie, a przy tym ma świadomość, że w tejże grupie pełni bardzo ważną rolę, rolę, od której zależy sukces pracy całego zespołu. Uczy się również dyscypliny pracy, a tym samym szacunku dla pracy kolegów.
W roku kalendarzowym 2020 prowadzone były zajęcia teatralne z uczniami klas IV-VI oraz VII-VIII w ramach programu „Ochota na teatr". W tym czasie młodzi ludzie tworzyli scenariusze teatralne, pracowali nad dykcją, koncentracją, rozbudzali swoją wyobraźnię, uczyli się wyrażać emocje i uczucia gestem, mimiką, słowem, ruchem. W ramach projektu udało się zrealizować kilka dużych przedsięwzięć: napisanie i „ogranie" scenariusza teatralnego na Gminny Przegląd Teatralny ARA, który niestety nie doszedł do skutku oraz przygotowanie scenariusza i przygotowanie nietypowego Dnia Edukacji Narodowej.
Zajęcia teatralne wpływają korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka, sprzyjają poszerzaniu i utrwalaniu wiadomości. Pozwalają również na połączenie wszystkich typów ekspresji dziecięcej: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Przede wszystkim są wspaniałym pomysłem na dobre spędzenie czasu wolnego.
Teatr spełnia funkcję integracyjną, stwarza dobrą atmosferę grupową. Zabawy teatralne wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści- rozwija intelektualnie, wzbogacając ich świat nowymi treściami, poszerza słownictwo, rozwija logiczne myślenie, kształci pamięć i uwagę, eliminuje nieśmiałość i lęk. Jest punktem wyjścia do uaktywnienia wszelkich sfer psychicznych. Bawiąc się w teatr i występując przed publicznością dzieci zaczynają inaczej patrzeć na świat i na siebie, bowiem teatr to „ refleksja nad samym sobą".
Edyta Stachowska