HomeZ wizytą na Litwie

Z wizytą na Litwie

W dniach od 19 do 24 września grupa dzieci z Zespołu Szkół Społecznych w Korlinie wraz z opiekunami przebywała z wizytą partnerską w zaprzyjaźnionej Szkole Polskiej w Ejszyszkach na Litwie.

Podczas pobytu uczestnicy mieli możliwość poznać kulturę i tradycje Polaków mieszkających na Litwie, odwiedziliśmy Dom Polski w Ejszyszkach, zwiedziliśmy Starówkę w Wilnie, Polskie Gimnazjum w Ejszyszkach, Gotycki Zamek Obronny na wyspie w Trokach oraz mieliśmy możliwość uczestniczenia w zajęciach rekreacyjnych w AquaParku w Druskiennikach oraz na lodowisku w Akropolis w Wilnie.

Polacy mieszkający w Ejszyszkach to niezwykle sympatyczni ludzie, którzy przywitali nas z radością i zadowoleniem. Uczniowie Polskiego Gimnazjum przygotowali prezentację, która przybliżyła nam środowisko, w którym mieszkają, walory turystyczne rejonu solecznickiego oraz główne dziedziny działalności szkoły. Dzieci z naszej szkoły uczestniczyły w zajęciach lekcyjnych historii, informatyki oraz muzyki, ucząc się wzajemnej współpracy z polskimi kolegami z Litwy.

Dyrektor Domu Polskiego w Ejszyszkach Pani Anna Jeswiliene zorganizowała występ Zespołu Piosenki Estradowej "Fantazja", który zaprezentował znane polskie przeboje. Zespół ten uczestniczył w Festiwalach Polonijnych organizowanych w Polsce.

Podczas wizyty w Wilnie odwiedziliśmy Cmentarz na Rossie, gdzie spoczywa serce Marszałka Józefa Piłsudskiego, jego matka, żołnierze polegli w latach 1919-1920 oraz 1944, a także polscy działacze m.in. Joachim Lelewel.

Przemierzaliśmy Starówkę Wileńską, zwiedziliśmy Kościół św. Piotra i Pawła z pięknym sklepieniem, Katedrę św. św. Stanisława i Władysława, Ostrą Bramę, gdzie mogliśmy się pomodlić się, zwiedziliśmy pobliski kościół św. Teresy. Wędrowaliśmy uliczkami Starówki poznając zakątki, w których niegdyś można było spotkać Mickiewicza czy Słowackiego.
Pobyt na Litwie był możliwy dzięki Stowarzyszeniu Wspólnota Polska z siedzibą w Koszalinie, które sfinansowało transport i pobyt uczestników na Litwie oraz lokalnym sponsorom, dzięki którym mieliśmy pieniądze na bilety wstępu i wyżywienie podczas pobytu.

Dziękujemy organizatorom oraz sponsorom, dzięki którym nasz wyjazd był możliwy, jesteśmy Państwu bardzo wdzięczni za możliwość poznania Polaków mieszkających na Wileńszczyźnie.